leerplan














Verzorging
derde graad bso
LEERPLAN SECUNDAIR ONDERWIJS
VVKSO – BRUSSEL D/2014/7841/033

Vervangt D/2012/7841/034 vanaf 1 september 2014






























ACTIVITEITEN

Toelichting:
    Duiding
“ Het activiteitenpatroon omvat het geheel van lichaamsbeweging, ontspanning, recreatie en vrijetijdsbesteding. Datgene wat energie kost. Factoren die een belemmering zijn voor het gewenste of verwachte individuele patroon, zoals neuromusculaire functiestoornissen, angina of benauwdheidsklachten worden eveneens tot dit patroon opgetekend. Tot slot maken de vrijetijdsbesteding en alle recreatieve activiteiten die de gebruiker alleen of met anderen onderneemt, deel uit van dit patroon. De nadruk ligt op activiteiten die van groot belang zijn voor de gebruiker.”[1]

4.20  Het functioneren van de gezonde gebruiker m.b.t. activiteiten toelichten.
Onderliggende doelen:
De leerling:
  • verduidelijkt (H) en licht het begrip activiteiten toe.
  • benoemt de delen van het ademhalingsstelsel en duidt ze aan op een schets (H) (3-dimensionaal).
  • verduidelijkt (H) en licht de werking van de longen toe.
  • benoemt de delen van het hart- en bloedvatenstelsel en duidt ze aan op een schets (H) (3-dimensionaal).
  • verduidelijkt (H) en licht de werking van het hart toe.
  • benoemt de delen van het bewegingsstelsel en duidt ze aan op een schets (H) (3- dimensionaal).
  • verduidelijkt (H) en licht de werking van gewrichten en spieren toe.
  • brengt de delen van het ademhalingsstelsel en bloedvatenstelsel in relatie met de delen van het spijsverteringsstelsel (H).






[1] Jessica Hesselink, Zo maak je een verpleegplan, 2011, Noordhoff Uitgevers Groningen/Houten, p.26.